Studia podyplomowe SOCJOTERAPIA

Absolwenci tej specjalności po zdaniu egzaminu końcowego uzyskują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych oraz kwalifikacje do:
− prowadzenia diagnozy stopnia zagrożenia i zapotrzebowania na wsparcie dzieci i młodzieży z grup wysokiego ryzyka oraz
z zaburzeniami zachowania oraz ich środowiska wychowawczego,
− prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych, psychoedukacyjnych z dziećmi i młodzieżą zagrożoną lub niedostosowaną społecznie, przejawiającą trudności emocjonalne i zaburzenia w zachowaniu, które utrudniają im funkcjonowanie społeczne;prowadzenia działań interwencyjnych, doradczych i korekcyjnych wobec rodziców i innych dorosłych osób znaczących.
Program studiów jest zgodny z Rozporządzeniem MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela oraz z Rozporządzeniem MNiSW z dn. 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego.

Per spektywy zawodowe absolwenttów
Zgodnie z treściami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej (Rozporządzenie z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach) proponowane studia dają uprawnienia do prowadzenia specjalistycznych zajęć z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dotyczy to, w sposób szczególny: uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Absolwenci studiów podyplomowych o specjalności socjoterapia uzyskują możliwość pracy między innymi w:
− Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapii i Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych (na stanowisku wychowawcy lub nauczyciela po przygotowaniu pedagogicznym) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. §15 i §16. (zob. Przepisy prawne poz. 1),
− innych placówkach wychowawczych i resocjalizacyjnych zajmujących się młodzieżą wysokiego ryzyka i dysfunkcjonalną;
− świetlicach socjoterapeutycznych i środowiskowych;
− poradniach psychologiczno-pedagogicznych;

– organizacjach pozarządowych działających w środowiskach osób defaworyzowanych, marginalizowanych i wykluczonych;
− placówkach resortowych i samorządowych zajmujących się rozwiązywaniem problemów dzieci/nastolatków zagrożonych
i dysfunkcjonalnych oraz ich środowiska wychowawczego. Studia umożliwiają poszerzenie zakresu oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych, a uzyskane kwalifikacje są m.in. spełnieniem warunku doskonalenia zawodowego – awansu zawodowego.
Studia adresowane są przede wszystkim do osób z wykształceniem wyższym pedagogicznym posiadających dyplom ukończenia studiów I lub II stopnia lub absolwentów innych kierunków studiów wyższych, którzy legitymują się kwalifikacjami pedagogicznymi. Przede wszystkim dla nauczycieli, wychowawców, psychologów, pracowników placówek oświatowych, wychowawczo-resocjalizacyjnych, rodzinnych i państwowych domów dziecka, świetlic środowiskowych, poradni psychologiczno – pedagogicznych, kuratorów sądowych, pracowników ośrodków interwencji kryzysowych, a także do osób zainteresowanych nabywaniem i rozwijaniem wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie udzielania dzieciom, młodzieży i ich rodzinom pomocy psychologicznopedagogicznej opartej na formach aktywnych.